torsdag 8 december 2011

OST

Jag gillar ost. Provar runt och kollar utbudet här & var. Blev glad och överraskad när en holländsk special-ostbutik slog upp portarna på Hornsgatan för ett par år sedan. Bra lagrad holländsk ost har man ju längtat efter! Så det blir ett besök nån gång när jag ändå är i närheten.

Mellanspel: nu övar vi en stund på att säga Gouda på holländska.

  • Först kommer "CH" - ett fräsljud långt ner i strupen. Som det där CH i tyska "achtung", fast mer.
  • Sen kommer "A". Kort och enkelt, som i apelsin.
  • Sedan "O".
  • Till slut "DA", detta är den enda biten på osten som låter som den stavas - på svenska till och med :-)
Okej, nu tar vi det gemensamt då: CHCHCH AAA OOO DA!
Där satt den. Bra.

Tillbaks till butiken som jag besökte alldeles nyligen. Kan inte skillnad på alla godbitarna, men känner på mig att en sån där orange, ganska hård, kompakt variant borde kunna vara nåt. Pyttesmå trevliga smakkuber ligger serverade så man kan ta sig en liten provis på en tandpetare vid varje sort, toppen! Börjar titta efter kilopriserna också för jag är på väg att bestämma mig men vill bara vara säker på att jag inte nappar på ett extra svindyrt exklusivskikt i detta ganska uppenbara lyxsortiment. Men hallå. Etikettmaskinen verkar vara delvis paj för utskriften av kilopris saknar första siffran på vareviga prislapp! Kan inte se om biten jag tittar på kostar 139, 239 eller kanske 739 kr per kilo, det vill jag ju se för att jämföra mellan olika sorter. Nu blir jag liksom trött. Vänder mig till expediterna bakom disken och påpekar att kilopriserna inte syns på någon av etiketterna.

Då blir jag minsann informerad om att:
A. På Östermalm har man aldrig några kilopriser.
B. Kunderna i den här butiken har inte kilopris som första prioritet.

Jaha. Nähä. Jag förstår. Behöver jag säga att jag pep iväg därifrån utan ost i bagaget?

(PS. Lyssnade noga, men fick verkligen inte höra nånting sånthär: "Ja, det är ju beklagligt, vi kommer att få etikettmaskinen servad så snart som möjligt". Man får väl uppfatta det som en avsiktlig finess att kunna dölja kilopriserna så länge som möjligt...)

MEN NU avslutningsvis, till den tiotusenkronorsfrågan, ...har jag kvalificerat mig för hedersmedlemskap i PRO än?? Eller? ;-)


3 kommentarer:

  1. Ah, hmmm muuums, Lagrad Gouda. Jag och min kille var och handlade ett par bitar ekologisk ost (dock ej holländsk) på Bondens Matbod i Hötorgshallen idag. Väldigt trevlig personal som hyvlar smakprovar direkt åt oss. Givetvis intakta (handskrivna) kilopriser. Det finns fler oststånd i HThallen, och jag minns att jag handlade lagrad Gouda där innan. Idag var det eko som stod på agendan. Vidare på Bondens Marknad på Katarina Bangata (?) handlade vi mer eko (grönsaker) vid en stånd som till synes hade alla möjliga sorters ost liggande framme direkt på bordet i det fria. Praktiskt, tänkte jag. I dessa temperaturer behöver osten inte ens kylas. Ostarna visade sig vid närmare undersökning vara... tvålar. :)

    SvaraRadera
  2. Förresten, väldigt roligt skrivet om prisarna. PRO... Prislapparnas Rätt i Ostbutiken? :)

    SvaraRadera
  3. Haha! Hej Jules! Hötorgshallen är toppen.
    Knas med tvålarna! :-)

    PRO, kolla här: http://www.pro.se/Konsumentmakt/Prisundersokning/

    Konsumentmakt och hela tjiddevippen! Prislapparnas rätt stämmer perfekt. :-)

    ...Grubblar vidare på det här med Hornsgatan och Östermalm...

    SvaraRadera