onsdag 11 maj 2011

Reklam-experimentet börjar kännas rätt trist

Jag valde från början att släppa på google/Adsense-reklam på bloggen; mest för att få lite inblick i hur denna förmenta succé-mekanism egentligen fungerar, plus som utfyllnad i kanten - som lite substitut för att engagera mig och göra en massa design runt själva blogg-inläggen.

Har kunnat konstatera ett par saker:
  1. De annonser jag ser bygger på mitt personliga beteende, bloggens innehåll, google-sökningar som jag gör, vad mina meddelanden i gmail handlar om osv. Det här känns ju rätt misslyckat eftersom jag i mitt adsense-kontrakt har lovat att inte själv klicka på annonserna! Men ändå ser jag alltså en mängd annonser som är riktade specifikt till mig själv.
  2. Många ihärdigt återkommande annonser bygger på en ytlig syntaktisk koppling; företag i stil med "Byggcentralen" annonserar väldigt flitigt; antagligen för att ordet "bräda" förekommer här och där.
  3. Jag vet inte riktigt vilka annonser blogg-besökare ser. Det kan ju vara totalt andra urval, men det framstår väl ändå som något min blogg står bakom. Det känns ju sådär. Förhoppningsvis visas inte samma annonser som jag ser i alla fall!
  4. Jag har inte blivit erbjuden / hittat någon funktion för att själv sålla bland annonserna. Det var ju synd för jag hade gärna hjälpt till att städa bort sånt som inte passar; bort med "Byggcentralen" och in med träningsprylar t.ex. Dessutom hade jag uppskattat att få rensa etiskt enligt mina värderingar; det dyker upp en hel del "kurer" och liknande som jag inte vill hjälpa till att pusha för; (i mitt tycke) underliga kontakt-sajter mm.
Nog om detta. Reklamen ryker en vacker dag. Ska bara fundera ut om det blir nån design-åtgärd i samma veva - det kräver i så fall en viss energi :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar