söndag 27 mars 2011

Lyckad workshop för skivstångsledare!

Friskisledarnas kvalitetsdag igår bestod för mig av en workshop speciellt för skivstångsledare. Jättekul att träffa många andra skivstångsledare, det händer minsann inte så ofta!

Workshopen handlade framför allt om två saker:

  • hur stilen på en uppvärmning ska vara - just för skivstång.
  • hur man pratar under passet, vad man säger, när, hur, varför, hur många gånger osv
Jättenyttig genomgång och bra övningar!! Känns direkt att detta går att använda och varför man ska göra det.

Önskar bara att vi skivstångsledare fick lite fler officiella tillfällen att träffas - två ggr om året skulle vara bra. :-)

Apropå hur man pratar... Jag kommer att tänka på ett Body Pump-pass som jag deltog i ganska flitigt en period innan jag började träna på Friskis. Ledaren pratade på under passet, på ett bra sätt vad jag kunde förstå. Men varje pass när vi kom till nån sorts klimax där vi skulle ta i extra mycket så röt hon till  "Nu skiljer vi agnarna från vetet!" Det var ju lite speciellt.

Jag reagerade inte på detta uttryck första gången, men efterhand började jag fundera mer på om hon kanske menade att vi skulle dela in oss mentalt i två grupper, en som var vetet, som var de godkända, användbara individerna, och en grupp som bara var onyttiga agnar som man kunde slänga bort eller plöja ner nånstans. Jag kände mig mindre och mindre inspirerad av att fundera på huruvida jag var ett nyttigt vetekorn eller bara en usel agn?! Eller skulle jag tolka det som att det var jag som var själva tröskverket som hamrade på axen frenetiskt och åstadkom uppdelningen?? :-)

Jag frågade till slut ledaren efter ett pass om hon hade erfarenhet från jordbruk och visste vad uttrycket betyder; och det hade hon minsann! Ganska komisk konversation egentligen. 

Får väl konstatera att vissa fraser kan vara mer eller mindre lyckade och att man får försöka värja sig från att köra fast i samma spår.

Dags att skriva gloslista till passet?? :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar