onsdag 9 mars 2011

Reklam på bloggen

När jag kickade igång den här bloggen så valde jag från början att släppa på reklam; mest för att jag är nyfiken på hur det fungerar... jag räknar inte riktigt med att kunna försörja mig på det här :-)

Om någon bloggbesökare klickar på en annons/banner så får jag en (ytterst) liten slant. Jag får inte klicka på annonserna själv - det räknas som fusk såklart. Dock så blir jag ganska konfunderad/nyfiken på en del annonser, så jag kopierar över länkarna till ett annat fönster i stället så jag kan se vad det är jag "pushar" för.

I början såg reklamen likadan ut hela tiden; det var en annons om att att enkelt starta en egen blogg (!) och så en om välgörande ändamål i form av mikrolån till behövande entreprenörer.

Nu har det hela kommit in i en ny fas, massvis med olika småannonser som ändras ofta, och uppenbarligen (med mer eller mindre utstuderade) kopplingar till blogginläggen.

Ganska underhållande blev det när jag skrev inlägget om låten Padded Bra, det dröjde inte länge förrän halva bloggen blev dekorerad med lättklädda underklädsannonser i bästa boudoir-stil, men det temat försvann ganska kvickt igen. Men jag hann undra där en minut om det här med reklam på bloggen var så himla slugt egentligen?! Det har också varit en intensiv, med kortlivad kampanj med mycket hörselskydd, ljudskärmar och sånt - misstänkt närliggande mitt inlägg om "Örat", dock ingen annons för själva Örat, det hade ju varit förbluffande :-)
Just nu är det mycket träningsredskap plus en del om musik, och Elvis förstås!

Undrar i mitt stilla sinne:

  • Matchas annonserna helt automatiskt med sökord på min blogg? Eller sitter det någon figur bakom Google-kulisserna och handplockar hur annonser och bloggar ska kopplas ihop?
  • Ser mina bloggbesökare samma annonser som jag ser? Eller får varje besökare sitt personligt utvalda tema kopplat till sitt sökbeteende (eller annat)?
  • Borde jag ta mer ansvar och försöka få bort annonser som jag inte gillar - typ "köp en polsk fru" som jag såg flasha upp vid ett tillfälle? (Men hur?)
Hmmm .... funderingar... 

Om jag själv ska göra lite reklam så får det bli för att träna på Friskis & Svettis!
Utbudet på gruppträningsformer är enormt! Och Friskis finns på väldigt många platser - runt om i Sverige och på några ställen utomlands. Titta på Friskis Riks-sidan, under "Här kan du träna", uppe till höger.


Edit: Nu har jag faktiskt sett en liten annons för sagitta.se som säljer Örat "SoundEar" poppa upp i högerspalten! Kikade in på produktbladet men kunde inte se att instrumentet har frekvensinställningar?! Bara dB tydligen .. vid vilken frekvens då undrar man?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar