torsdag 31 mars 2011

Motioner!

Tittade igenom F&S Stockholms material inför årsmötet den 14:e april. 51 motioner har kommit in och styrelsen har förberett svar på allihop inför de beslutande omröstningarna på själva mötet.

Mina kommentarer:

Motion 1. Handlar om önskemål om fler danspass för seniorer eftersom köandet är hopplöst på R&R. Jag kan absolut förstå detta önskemål - ovisst köande på plats är inget man blir glad av. Varken frågan eller svaret berör - konstigt nog - att bokningssidan verkligen behöver en inbyggd köfunktion som skulle lösa mycket av detta problem. Tydligen är bokningsfunktionen byggd på en teknisk plattform som inte tillåter en köfunktion. Jag tycker i så fall att ett plattformsbyte är nödvändigt. Jag har varit med om vettiga kösystem både online och på papper - den typiska bokningspärmen som ligger i entrén på många träningsställen, så det är ingen omöjlighet eller nyhet på något vis. Får väl skriva en motion själv om detta till nästa år om inget har hänt! :-)

Flera motioner handlar om speciella pass som önskas på vissa tider och platser. Min tanke om detta är att föreningen skulle kunna bli bättre på att kommunicera ledarnas villkor och få förståelse för hur schemat kommer till. Varje ledare anger vilka tider och anläggningar man är intresserad av inför höstsäsongen och sedan plockas ett schema ihop baserat på detta. Ledarna är inte anställda utan ställer upp ideellt på sin fritid och kan inte tvångskommenderas hit eller dit. Som tur är, med väldigt många aktiva ledare inom föreningen, så blir det ändå en ganska bra spridning på passen.

Motioner om ljudvolym, t.ex nr 15. Jag har kommenterat detta med "örat" i ett tidigare inlägg. Undrar faktiskt fortfarande vid vilken frekvens volymen mäts, ev är det alla frekvenser men det står inte angivet i produktblad hos SoundEar som jag har kollat. Det är ju vissa frekvenser som är skadliga för örat, inte alla.

Om bokningar:

Motion 25 om "70%-regelns dogmatiska förbannelse", jag håller med!!! Styrelsens svar slingrar sig med att det är olyckligt att låsa fast sig vid ett årsmöte med denna typ av beslut, men i så fall måste man ju ha ett annat ordentligt fungerande forum att gå till!

Motion 26 om senare avbokningar. Jag håller verkligen inte med! Sluta för tusan med Plan B-bokningar som sedan avbokas i sista stund!! Jag tycker i stället att senaste avbokningstid borde tidigareläggas minst ett par timmar just för att de som står på kö och är säkra på att de vill ha en plats ska få rimligare planering och förberedelsetid. 4 timmar innan pass för senaste avbokning är mitt förslag; de som velar och inte har bestämt sig får väl satsa på de obokningsbara biljetterna. Men om igen: med ett kösystem online skulle den här diskussionen se helt annorlunda ut.

Motion 28. Utvecklingsråd för bokningssystemet. Japp, det låter bra! Boot-Camp-idén känns lite mindre intressant. (Varför skriver man dessa två förslag i samma motion?)

Motion 32. Om klockors synlighet i salarna. Jag håller med litegrann. Skulle vara smart om klocka och öra var info endast för ledaren, men hur gör man praktiskt?? Knepigt.

Motion 34 m.fl om olika rabatter. Jag tycker styrelsen sköter detta bra i sitt svar. Jag är emot speciella rabatter för olika grupper. Det blir smygskattevarning på det hela - usch! Mycket bättre med priser som bygger på utnyttjandegraden, som t.ex. dag-kortet, gratisträningen utomhus (fantastiskt!!) mm.

Motion 39 om klippkort. Jag tycker detta är en ganska bra idé. Förr i världen fanns det mycket klippkort i olika sammanhang men det förändrades efterhand, mest för att minska den intensiva manunella kontrollhanteringen. Nu när detta kan skötas smidigt automatiskt så blir det mer intressant igen. Jag tycker t.ex. att ett max antal bokningar  - t.ex. 200 - kunde byggas in i årskortet för att komma tillrätta med den rena "tidsfördrivs-träning" som vissa individer ägnar sig åt. Att såsa runt på 10-12 pass i veckan är inte riktigt en vettig träningsplanering, det är något annat. En annan situation är de som sportar aktivt med någonting som inte Friskis erbjuder (t.ex. fotboll eller golf - eller vad som helst) och vill bygga på med ett Friskis-pass då och då pga dåligt väder eller som en träningskomplettering - varför inte tillåta ett klippkort för dessa.

Motion 41. Passbeläggning historiskt. Detta kan man ju redan se, om man vet hur man ska göra :-)
Styrelsens svar verkar inte ha uppfattat frågan riktigt.

Ett antal motioner om fler anläggningar. Ja det verkar absolut finnas underlag! Kör på bara, Bromma t.ex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar