tisdag 28 juni 2011

Nya Friskispressen

Har bläddrat igenom och läst här&där i Friskispressen No.4 2011, smått å gått:

  • Smart att ha en röst "för" och en "emot" barfotaträning. Kan ju knappast anses färdigutrett!
  • Nora frågar i sin krönika hur jag [och förstås alla läsare] tränar i nuet. Svar: Två gånger nu har jag gått in på step-pass med baktanken "jag ska ta det lite lugnt den här gången för jag har ju bara precis blivit frisk från min förkylning" - sen får själva passet mig att glömma allt det där; efteråt blir det "ojdå vad hände - jag körde så mycket jag orkade ändå" - behöver jag säga att jag gillar step :-)
  • Bilderna på Nora som brottas är BÄÄST!! Makes me smile! Är det en Falketröja du har på dig, Nora??
  • Mellanmålsutvärderingen är intressant. Dock så blir det lite svårt att hänga med i detaljerna. Betygen verkar handla om att få balans mellan hunger/mättnad och att orka igenom ett träningspass utan att bli tung i magen. Bra; men sen när jag börjar titta på siffrorna blir jag helt snurrig i huvet; är det torrprocent protein/kolhydrater/fett? Är det protein per 100g eller per portion? På nästa sida finns förslag på hemgjorda mellisar, men utan betygen (hade velat se femmor på allihop) och en annan procentdefinition. Synd att man inte kan jämföra med de köpta mellanmålen rakt av. Men what the heck - jag väljer att lita på detta och blandar gärna ihop en smoothie själv :-)
    Intressant med sesamfröna på frallan till mackreceptet! Ingen specifik kommentar står angiven om denna detalj, men sesamfrön innehåller tydligen extrema mängder kalcium, så jag kopplar det metoden att skicka en viss procent fett direkt ner i toaletten så som dokumentären om bantning förklarar.
  • Jag gillar artikeln om protein. Om man ska bråka om någon liten detalj så är det väl såna här formuleringar: "extra protein omvandlas till energi eller lagras i kroppen som fett. En del kissas ut vilket belastar reningsverken med extra kväve" många alternativ på en gång! vad händer egentligen? hade varit intressant att begripa detta lite närmare. Men summa summarum så är jag nöjd med förklaringen till att slippa äta proteintillskott. Jag har aldrig gillat de där burkarna ändå.
    Vad är det för fel på ägg??
  • Bra kommentar till träningsvärk under Sant/falskt-etiketten.
  • Sport-BH testet. Bra att det finns lite fåfänga med i bedömningarna. Vem vill ha en tvärlagd limpa eller en diffus frisbeeformad paj mitt fram?? Har just provat Björn Borgs sport-BH, en värsta sortens limpform - blir inte ett dugg ledsen att den inte kom med i testet.
    Inga kommentarer om vilka modeller som sliter upp skavsår på överarmarna vid lite längre löpsträckor. Idé till nästa års test: muta 100 maratonlöperskor och bokför deras BH-modell plus omdöme två minuter efter målgång :-)
Till nästa Friskispress önskar jag mig ett grundligt reportage om kompressionskläder - hur funkar det egentligen?? Fattar inget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar