torsdag 27 januari 2011

Årets skotest i Friskispressen - blir det som förra gången??...

Ja jag hoppas att det blir ett skotest i Friskispressen även i år! Men helst att det blir mer användbart än förra årets...

Jympaskotest 2010

Förra året kom skotestet i Friskispressen Nr. 4 2010 perfekt tajmat för mig, mina gamla skuttardojor sjöng på sista versen och det var absolut dags att få tag på nya träningsskor inför min debut som Skivstång Kondition (som det då hette) -ledare.

Utmärkt! tyckte jag - klart att Friskispressen sållar fram bra skor för inomhusträning; bara att välja i testet och sen gå ut och prova i sport-butikerna.

Sagt och gjort! Skrev en liten lapp med de tre modeller från testet jag var mest intresserad av, några modeller som hade fått väldigt fina betyg. Gav mig så ut bland Götgatans sportbutiker och började fråga runt. Men vad snopet! Ingen av de modeller jag hade siktat in mig på fanns på hyllorna, det var ju konstigt! Tog nya tag någon vecka senare inne i City, på Kungsgatan och runt ikring, men mystiskt... Kunde inte hitta de rätta skorna där heller, var inne i c:a 4 större sportbutiker och några stycken små.

Jag är normalt en tålmodig varelse men nu kände jag att irritationen började stiga!!

Nästa chans kom i alla fall då jag var ute söder om stan och kunde köra en omväg förbi Länna sport. Här skulle det väl ändå uppenbara sig ett massivt urval, inklusive test-skorna!!? Men nej... Besvikelse igen!

Nu fick skoköpandet ligga på is ett tag. jag ville inte köpa vad som helst, och kanske få en misslyckad sko som inte riktigt höll måttet.

Så småningom fick jag nys om att vissa av skorna som jag letade efter antagligen fanns på Gå-och-löp-kliniken vid Hornstull. Jaha!? Det verkade ju  hoppfullt, men tanken slog mig direkt att det kanske ändå inte stämde; varför skulle en special-inriktad -och-Löp-klinik just ha inne-träningsskor för jympa och liknande? Det hade inte fallit mig in att titta in där tidigare - mer eller mindre medvetet hade jag tagit för givet att butiken enbart skulle erbjuda utomhusskor just för vandring, löpning etc. Hur som helst, jag blev ju tvungen att sticka in näsan och kolla, ...och minsann!! Flera modeller från Friskispressens test fanns inne. Blev otroligt lättad men också helt paff över att det totalt osannolika i att just en lite udda och undanskymd -och-Löp-klinik skulle råka ha prickat in och ta hem så många modeller för jympa på innegolv!

Provade mig fram och det blev till slut ett par Asics Gel Tactic. Ska sägas att jag är väldigt nöjd med dessa!

Men men, åter till mysteriet...
Efter allt letande (live plus sökningar på de stora sportkedjornas web-sidor) som föregick skoköpet så kunde jag inte bara släppa det underliga med att alla skorna bara verkade finnas på just ett enda ställe - och till råga på allt ett ställe med "delvis missvisande" namn!

Frågade runt om detta och fick så småningom förklaringen: Det är Gå-och-Löp-kliniken själv som arrangerar jympaskotestet i Friskispressen! Det går till så att butiken tar hem prov-ex av ett antal nya modeller, testar dessa med en grupp friskismotionärer, publicerar resultaten i Friskispressen, och tar hem ett antal modeller som fått bra testresultat till butiken.

Jag ska inte säga att jag hade en "tydlig idé" om hur jag trodde att det hela egentligen gick till, men det var självklart för mig att skor från många stora sportkedjor skulle finnas representerade i testet. Friskis & Svettis med sina 500000 medlemmar runt om i Sverige, som alla har tillgång till Friskispressen måste ju kunna hitta skor på fler ställen??

Jag tittar tillbaka på skotest-reportaget i Friskispressen och noterar nu att Gå-och-löp-kliniken faktiskt finns omnämd, bl.a. på en rabattkupong som anger fem adresser, i Stockholm, Uppsala, Umeå och Östersund. Jaha, okej - men hur ska man förstå att skorna knappast går att hitta i andra butiker?

I reportagets inledning står att:

"Skotillverkare har bjudits in på bred front att leverera testskor, men har inte haft något att säga till om vid testerna", ...okej bra, men undrar om någon annan butik/försäljare utöver Gå-och-löp-kliniken har bjudits in att ta del av resultaten så att de kan erbjuda skorna till en halv miljon Friskis-medlemmar? Det verkar ju inte så.

Vidare: "Testet är inte objektivt i den meningen att vi använt maskiner till att provvrida skorna eller testa dämpningen". Okej.... det man undrar är i vilka andra avseenden är testet objektivt / inte objektivt?

Trots allt... Nog för att det verkar "misstänkt" att en viss, ganska liten, sportkedja själv får ha hand om skotestet, men jag ska inte komma och påstå att jag har full koll på något marknadsreglemente som är tillämpbart i det här fallet. Min främsta poäng är att jag vill kunna hitta skorna som får goda omdömen för just jympa och liknande, av en träningstidning som sprids till en halv miljon skoköpande innetränare!

Jag vill kunna gå t.ex. till Intersport Skrapan, där jag passerar varje dag, eller valfri Stadium-butik, m.fl, m.fl, och hitta skor som är testade; antingen för att man från början tar med kedjornas sortiment i testet, eller för att man informerar kedjorna om vilka skor som Friskis-motionärerna kommer att vilja ha, så att skorna faktiskt dyker upp på lite fler hyllor. Det är vad jag önskar mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar