måndag 18 april 2011

Muskelbristning

Har gått och "dratt" på en liten skada ganska länge. Äntligen känns det som om den är (nästan) helt läkt och hör av sig minimalt bara. Skönt att bli av med detta!!

Det var någon gång under hösten som det började smärta till ibland i vänster insida lår. Inte under träning, men någon dag efter. Fast inte varje gång. Men ibland till synes oprovocerat, utan någon särskild träning/aktivitet som verkade höra dit. Ganska så oförutsägbart alltså, och svårt att koppla till någon speciell rörelse.

Tidigare hade jag haft ett annat problem med höften, så jag begrep först inte att jag hade dragit på mig en ny skada - trodde att det var något diffust nytt symptom på det gamla besväret. Nu långt i efterhand har jag börjat misstänka ett speciellt träningstillfälle som orsaken... första gången jag provade Intervall Flex, i samband med en uttagning till Flexledare. Jag sökte alltså till Flexledare, men kom inte med den gången. Hur som helst, Intervall Flex passet var ett riktigt dunderpass med många tuffa (och för mig nya) rörelser, så det vore väl inte konstigt om jag tog i lite för mycket när jag dessutom skulle försöka "visa upp mig" som lämplig ledarkandidat.

Hade fått bra hjälp av sjukgymnast tidigare, men hon var ungefär lika vilse som jag över den nya smärtan. Hennes förslag var att jag nog behövde träna upp baksidan (hamstrings) mer för att på så sätt "avlasta" insidan, som kanske fick kompensationsjobba och ta i för mycket (alltså pga relativt svaga hamstrings). Jag har aldrig känt att jag har speciellt svaga baksidor så jag kände mig inte helt övertygad. Tränade lite extra excentriska curls i alla fall då för säkerhets skull.

Så småningom blev alltihop med insidan bara värre och i halv desperation hittade jag in till en naprapat som tog itu med det hela "på skarpen" :-) Hon hade minsann en helt annan stil! När han hade jobbat igenom och testat ben/höft mm, bestämde hon att jag hade ärrvävnad kvar i muskeln efter en tidigare muskelbristning - som hade läkt - men kanske inte så himla "snyggt". Ärrvävnad som låg kvar och spökade, blir stel och gör ont och förkortar hela muskeln efter träning t.ex.

Naprapaten nöjde sig inte med en diagnos utan hon gav sig direkt på att behandla. Kraftmassage av hela insidan! Medan jag kved och ylade - högre eller lägre beroende på om jag tyckte det var outhärdligt, nästan outhärdligt, eller ganska okej. Mellan varven försökte jag ändå uppmuntra henne att inte fuska för att skona mig - ville inte komma därifrån "halvbehandlad" när jag ändå var där. På frågan hur det gick svarade naprapaten att det "släppte bra" - det lät ju lovande. Jag ska inte påstå att jag har exakt koll på vad det var som släppte - men det var väl det där korta och ärriga som mjukades upp och gav med sig.

Timmarna/dagarna efter denna behandling var verkligen som en total förvandling! Den gamla skärande smärtan var helt borta, men istället blev det allmänt öm och "överkörd" svullen känsla. Det märktes att nånting intressant hade skett! Efter någon vecka fick jag lite återfall och var tillbaka på en omgång massage till, men efter det har jag klarat mig med härmad "självmassage" ...man får vara uppmärksam :-)  .... plus extra stretching av insidan. Nånstans ville jag vara lite ekonomisk och se om jag kunde överleva utan att bli stammis hos naprapaten à 550kr gången; även om hon var väldigt duktig!

Nu som sagt, känns skadan/ärret minimalt bara nån gång när jag kliver ur sängen på morgonen men annars glömmer jag det hela och känner mig fräsch i kroppen. Som det ska vara. Najs!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar