torsdag 28 april 2011

Språknörden poppar fram igen!

Friskis har en officiell vokabulär för funktionärerna nånstans i gömmorna som jag har råkat få syn på; en riktig godbit i listan är att det numera heter träningsform och inte intensitet som man tidigare sade för att hålla isär alla olika typer av pass och annat - ja alltså just träningsformerna. :-)

Det här gillar jag skarpt! Första gångerna jag hörde det här med intensiteter (för att skilja på t.ex. skivstång, spinning och yoga) och så blev jag totalt förvirrad - jag trodde att som ordet låter, att man höll ordning på precis hur intensivt varje pass var i ansträngningsgrad och att t.ex. medelspinning kunde vara ungefär lika intensivt som skivstång eller yoga 2, så då blir väl dessa samma intensitet, men i olika varianter. Men konstigt.

Senare har jag funderat ut att intensitets-benämningen nog kommer från ett skede i Friskis när det bara fanns jympa; i varianterna bas, medel och intensiv och att ordet sedan levde vidare när det kom till helt andra pass; av ren bekvämlighet. Det verkar ju mer begripligt att säga "jympa finns i tre intensiteter, bas, medel och intensiv" än t.ex. "på lördagsschemat erbjuds intensiterna skivstång och aerobics 1".

I alla fall. Nu är detta fixat och det heter träningsform. Så nu är jag nöjd. :-)

2 kommentarer:

  1. Intressant. Träningsform är väl i hur bra form man är för att träna? ;-)

    Jag gillar annars ordet "träningstyp" för att tala om vilken typ av träning det är (yoga, jympa, box).

    Intensitet har jag altid trott betydde hur intensivt det är (bas, medel, intensiv eller 1- och 2-pass).

    / Daniel

    SvaraRadera
  2. K: Tack förr din kommentar!! Den fick mig att slå upp listan igen och nu ser jag att jag har blandat ihop korten litegranna! Det var inte riktigt så enkelt och bra som jag trodde; träningsform är mer hela kategorier, t.ex. "träna ute", eller "spinning". "typ av träning" listas som korrekt för de enskilda passtyperna. Så kan det gå när man filosoferar direkt ur minnet :-)

    Intensiteter är i alla fall borta. Det tycker jag är bra.

    SvaraRadera