torsdag 13 oktober 2011

Bokningssidan II

På det igen! :-)

Idag tänker jag ge ett förslag till formulering av bokningssidans syfte, det är ju väldigt enkelt egentligen.

Dessutom ska jag fylla på lite mer om synliga siffror på bokningssidan som jag klagade på häromdagen, ett par exempel på hur siffrorna smyger sig in där de inte hör hemma.

Sedan har jag funderingar om bokningsbara, resp. icke bokningsbara platser på passen.

Bokningssidans syfte

Varje pass har ett max-antal platser, för att inte orimlig trängsel ska uppstå och för att ev. redskap ska räcka till alla deltagare.

Bokningsfunktionen är till - enbart - för att man ska kunna ha en garanterad plats på passet och slippa ta risken att planera för att delta i passet och bege sig till anläggningen bara för att bli avvisad på plats, då fler individer vill delta i passet än vad det finns plats för enligt max-antalet. Bokningen är prioriterad för de deltagare som är motiverade att delta i aktuellt pass och som vet att de med hög sannolikhet har möjlighet att delta i passet.


Bokningsfunktionen är inte till för att specifikt underlätta några alternativa syften såsom

    • optionsbokning: man bokar ett pass eller flera pass som man inte bestämt sig för men vill ha möjlighet att välja/välja bort i sista stund.
    • okynnesbokning: man bokar pass som man redan från början inte har för avsikt att delta i, "bara på skoj" eller t.ex. i avsikt att man kan byta bort sin bokning mot en annan på ett pass som i ögonblicket är fullbokat.
    • utgöra underlag för utvärdering av kvaliteten på olika pass.




Siffrorna
Det märks på alla möjliga vis att siffrorna blir ett tanke-element som inte skulle komma i spel om de inte syntes lika tydligt, några exempel ur mina egna observationer:

  • Någon förklarar (nästan ordagrant): "Jag bokar främst de pass som ser ut att bli fullbokade snabbt. De andra passen räknar jag med inte ska bli riktigt fulla - eller att det finns avbokningar samma dag. På så vis har jag i princip alla möjligheter öppna och kan bestämma mig samma dag vilket pass jag verkligen ska köra. Det beror lite på dagsform och hur min övriga planering faller sig den dagen. Jag skulle gärna vilja att man kunde avboka ännu senare (än två timmar före passet) så att jag kan "flytta" min bokning så smidigt som möjligt".
  • En annan röst: "Jag har fortfarande inte provat skivstång! Det är ju fullbokat precis hela tiden!" Den här personen verkar inte vara online mer än glimtvis några gånger under veckan. Verkar inte ha reflekterat över obokningsbara platser / eller skulle aldrig få för sig att chansa och eventuellt bli utan plats.
  • En ledare kommer ut ur salen efter avslutat pass. En värd möter i dörren - ser liksom lite högtidlig ut - och yttrar ett enda ord: "Tjugosju!!" Man förstår av denna kommunikation att det måste vara någonting oerhört viktigt som framförs... det exakta deltagarantalet! Det behöver bara sägas med ett enda ord - för det är ju så självklart hur viktigt detta är (?!?!) ... Det blir liksom ett betyg - ett kvitto på hur lyckat passet var. Och det vill man ju veta direkt efter avslutat pass...? Fullkomligt barockt enligt min mening.
  • En ledare kommer joggande in i receptionen efter sitt pass och stannar till vid bokningsdatorn. Utbrister efter någon sekund "Ahhhhh ... sjuttioåtta! <ledare Y> hade åttio på sitt pass i går!" Man förstår att det pågår en liten tävling här... 



Platser som inte går att boka
Har just snappat upp den goda nyheten att alla platser på Indoor Walking blir bokningsbara! Hittills har det varit 14 av totalt 20 platser som gått att boka, men nu kommer resterande 6 platser också att bli tillgängliga för förhandsbokning. Föreningen verkar ändå ytterst försiktig med detta avsteg från en fast procent "drop-in-platser" som har gällt på alla pass och förklarar jättenoga att de 6 drop-in-platserna blir underutnyttjade och att det är synd på så fina resurser: maskiner (och ledare vill jag tillägga) som inte används, samt att denna förändring bara är på försök. Ett vettigt försök tycker jag!


Sedan kan man väl fundera på om inte ganska många fler pass borde få full bokningsbarhet; för att öka nyttjandegraden  - för fler än den lilla andel motionärer som (jag tror) bryr sig om att använda dessa platser.


Vad jag kan förstå så verkar det finns väldigt olika attityder till online-bokning: om vi tar två extrema "karikatyrer":


Upplevaren vill ha mycket känsla och glida iväg på ett pass just när det känns lagom och suget kommer utan att behöva "anmäla" sig. "Alla får vara med!" och "Kom som du är!" är upplevarens favoritslogans. Upplevaren lever aktivt och fysiskt och undviker online-livets indirekta värld så mycket det går. Att starta upp en dator, hålla ordning på inloggningsuppgifter, titta på en jättestor komplicerad lista i mikroformat, och framför allt att "comitta sig" känns byråkratiskt, krävande och som totalt fel sätt att förbereda en härlig spontan träningsupplevelse. Var inte allting egentligen bättre och rättvisare förr innan den där jäkla online-bokningen kom och rörde till det!?


Planeraren är online mest hela tiden och är väldigt flink med sina kalendrar, snappar upp vilka pass som är populära och håller ett öga på bokningssidan av och till mest varenda dag. Planeraren ser bokningsfunktionen lite som en marknad, där man hushållar med sina resurser (de tre bokningarna) och utnyttjar dem maximalt i spelet mot andra "konkurrerande handlare" för att vinna fördelar: att träna på de bästa passen, men också för att kunna välja fritt och för att kunna ändra sig om dagsagendan spricker. För planeraren går det kvickt och smärtfritt att lägga till eller ta bort en bokning. Planeraren tar genast bort en bokning när/om det står klart att ett pass inte rimligtvis kan bli fullt på riktigt - men går ändå gärna på passet. Bokningen flyttas till ett pass längre fram i veckan som kan visa sig bli intressant när den dagen kommer - kanske blir just det passet en smockfylld dundersuccé!?


Som sagt - två karikatyrer :-) och då menar jag att de flesta av oss befinner oss någonstans emellan dessa två - men en ganska bra spridning åt båda hållen tippar jag bestämt på att vi har!


Man måste tänka på alla för att bokningen ska bli bra!!


Nästa gång kommer jag att ge mig på avbokningarnas lättvindiga förbannelse ;-)


Ciao for now.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar