onsdag 26 oktober 2011

När jag var "bara" motionär IV

Minns en gång på ett pass för c:a 4 år sedan, hade följt samma pass några gånger och började bli rättså bekant med musiken. Reagerade inte speciellt på låtarna vad jag minns, utom en - ganska speciell - nedvarvningslåt, ledaren såg allmänt lycklig ut och sjöng med lite grann:

...BOM chiki chiki chiki BOM chiki chiki chiki...

Jag kommer ihåg att jag tänkte "Men hur i allsindar har just den här ledaren fått tag på den här låten?? Jaha! Nu har jag det... tippar att det är barnbarnen som har hjälpt till med detta!!"

I min föreställnigsvärld letade ledarna upp sina låtar i den egna CD-hyllan och kompletterade kanske med sånt de hade hört på radio. Jag visste ju inget om studion :-)

Numera har jag fått bättre kläm på var låtarna kommer ifrån!
F&S Stockholms musikstudio tillhandahåller en "låtlista" på sisådär 120 000 spår - och den fylls hela tiden på med nytt!, det är visserligen inte 120000 unika låtar, för många låtar finns i olika inspelningar, mixar, ibland dubbleringar för att låten finns på mer än en CD. Men i alla fall, det är en enorm mängd musik att välja ifrån - och alltihop är från början grovsållat avseende träningsmässighet, man kan t.ex. knappast hitta kompletta opera-serier, däremot finns vääldigt mycket som går att dansa till - tydlig takt som inspirerar till rörelse på något sätt.

Tittade just in igår och lyssnade igenom en del nytt:

  • Ljuvliga Tony Bennett-duetter till nedvarvning & stretch.
  • Toddla T, reggae-stök
  • The Kooks
  • Laura Marling - påminner om Joni Mitchell!?
  • Sofia Karlsson live "Levande" ...sådär nu har jag också fallit för Sofia K! fast jag tog lite tid på mig :-)
  • Machine Head... Kommer jag att ta steget från halv-tunga Foo Fighters till en fullfjädrad metal-dänga till vårens pass??
  • Smod, Nissa Hellberg, SuperHeavy, Ladytron, Kasabian, Gavin DeGraw, Dada Life ... för att nämna några till godingar.
Vågar nog lova att vårens pass också blir späckat med mycket nytt! Plus säkert någon riktigt gammal goding :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar